Hvad kan man lave en konference om?

På dansk kan det lyde så officielt med en konference, hvor man forestiller sig seriøse slipsetyper, der drøfter ens virksomheds forgangne år og ser frem til, hvordan man kan innovere sig selv ind i de kommende år.

Men i USA specielt forkorter man konference, der på engelsk hedder “conference”, blot til “con”. Og det har intet med en con artist at gøre, som er den type, der forsøger at fuppe folk, men noget meget mere muntert.

Det bliver især muntert, når man forsøger at danne en ramme og en helhedsfortælling om det, som kan man mange forskellige indslag undervejs på en konference end bare nogle oplæg, taler, PowerPoints med videre.

Tænk bare på det famøse mekka Comic-Con, der er en tegneserie-konference kort fortalt, men som i praksis er meget, meget mere. Det er blandt andet her, at talenter, skabere, mediemoguler, investorer, medierne og mere er samlet om at se, hvad fremtiden byder på.

Hvor det måske startede som en fysisk udgave for interesserede for samme emne at mødes, nørde og udveksle memorabilia eller andet i samme boldgade, fordi man ikke havde internettet, så har det nu udviklet sig til at være noget skel- og dagsordensættende.

Det er her, man får snig-premierer på kommende film, får afslørende medvirkende i nye TV-serie, hører om nye samarbejder og endda indgå dem. Kort sagt er det her, hvor tingene sker, så der er mange bevågne øjne på dette aspekt.

Derfor kan det ikke udelukkes, at din konference kan blive til lige præcis det samme, og den behøver sådan set ikke finde sted i København eller de andre større byer, for hvis den er interessant og spændende nok, så skal folk med stor sandsynlighed nok valfarte til det.

Så sørger det lidt uvante område også for at danne rammerne om noget, der kan huske fra de andre ting, der ellers foregår, hvor man er vant til at se dem.